Dyrektor Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie Anna Paleczek-Szumlas
oraz Autor
Janusz Oskar Knorowski
zapraszają na otwarcie wystawy
Made in Poland
wernisaż: 15 lipca 2016 r., godz. 1800
wystawa czynna: 15.07.2016 - 28.08.2016
Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
Sala Śląska
Al. Najświętszej Maryi Panny 64, Częstochowa
http://www.galeria.czest.pl/janusz-oskar-knorowski-made-in-poland
Zachęcamy do wirtualnego spaceru po wystawie. ← kliknij tu
lub pobrania katalogu wystawy Made in Poland ← kliknij tu
“MADE IN POLAND”
Projekt – wystawa “Made in Poland” jest wynikiem trzyletniej pracy nad cyklem obrazów przedstawiających ogrodzenia betonowe w Polsce. W tym okresie powstala także obszerna dokumentacja fotograficzna gromadząca kilkaset zdjęć, badająca pod względem wizualnym, społecznym, czy kontekstu miejsca ogrodzenia betonowe jako wszechobecne zjawisko w rodzinnym współczesnym pejzażu. Dokumentacja będzie „zamknięta” w uzupełniającej projekt osobnej kwerendzie. Znajdą się w niej wypowiedzi na forach internetowych, oceny, reklamy producentów zarówno internetowe jak i realnie umieszczone w pejzażu.
Projekt “Made in Poland” ma swoją genezę w cyklu obrazów zatytułowanych „2015” , pokazanym w Galerii „Wystawa” w Warszawie w maju 2015r. W kwietniu 2016r. miał miejsce kolejny pokaz w Galerii Instytutu Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i miał już nazwę „Made in Poland”. Po wielu dyskusjach, wielorakich interpretacjach i skrajnych opiniach podjąłem decyzję o kontynuacji i rozszerzeniu projektu.
Intensywne rejestrowanie faktu, jakim są betonowe ogrodzenia w pejzażu i przestrzeni publicznej, pozwoliło mi na użycie ich jako spoiwa obecnej wystawy. Po 25 latach obrazowana w malarstwie natury, śladu człowieka w pejzażu, zakłócam ten proces. Dominanta, skala i powszechna obecność w naturze betonowych ogrodzeń sprawia, że te stają się wyznacznikami innej przestrzeni, innego estetycznego odbioru pejzażu. Są śladami i wzorami współczesności. Stały się tabloidem, światkiem obecnych zdarzeń. Spełniają ukryte marzenia swoich właścicieli, zachęcają kolejnych do prowadzenia takiego biznesu. Betonowe ogrodzenia są dumą i wygodą posiadaczy, rozczarowaniem oglądających. Trwają całe lata i wywołują emocje i refleksje. Betonowe ogrodzenia stały się źródłem informacji gromadzonych latami na swojej powierzchni.
Aktualna wystawa w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie to rozszerzenie projektu o „obrazy odległe”. Ideą projektu jest przełożenie przestrzeni zewnętrznej na formę wielkoformatowych płócien przedstawiających ogrodzenia betonowe w ich skali, ciągnących się metrami, co potęguje oddziaływanie.
Moją intencją jest przeniesienie tematów retrospektywnych do współczesności. W „obrazach odległych” pokazuję wydarzenia, sytuacje dla mnie znaczące. To obrazy powstałe z potrzeby przełożenia na język malarski ważnych zdarzeń : wizualnych, historycznych, społecznych i osobistych. Obrazy nie mają charakteru krytycznego. Nie są też afirmacją tematu. W projekcie zajmują miejsca osobnego komentarza. Stanowią zbiór faktów o różnych powodach powstania i odmiennej ikonografii. Wykorzystują naturalne „filtry” do używania języka malarskiego realizmu: fotografii, plakatu, graffiti, kolażu, aplikacji.
„Obrazy odległe” posiadają samodzielną kompozycję mieszczącą w sobie metaforę, skrót myślowy, konstytuują swoją obecność w betonowej przestrzeni.
„Obrazy odległe” skupiają w sobie wartości wysokie i niskie, przypominają wydarzenia wywołujące dysonanse poznawcze, konteksty biograficzne, dyskursywne konflikty.
Janusz Oskar Knorowski