Sylwester Piędziejewski - MIĘDZY ŚCIANAMI

Opublikowano 13 czerwca 2023

Płocka Galeria Sztuki zaprasza na otwarcie wystawy malarstwa Sylwestra Piędziejewskiego pt. MIĘDZY ŚCIANAMI

Tytuł wystawy „Między ścianami” Sylwestra Piędziejewskiego pozwala zobaczyć nowy wizerunek artysty. Jest to pewnego rodzaju gama emocji, sens eksploracji ludzkiej kondycji pomiędzy malarstwem ściennym a malarstwem na płótnie. 
Sylwester Piędziejewski jest artystą z pewnym niedosytem twórczym, poszukującym, głodnym. Pomysły są przez niego śledzone, następnie przemalowywane, a następnie ponownie opracowywane. W kółko. A każdy z nich przywołuje tę syntezę krajobrazu, pamięci, muzyki i poezji – palimpsest twórczych wyborów.
To spontaniczne malowanie, które można określić jako „czystą improwizację psychiczną”. Artysta nie planuje swoich obrazów, nie wykonuje wstępnych szkiców ani nie układa żadnych „startowych” konturów na płótnie. Po prostu maluje to, co czuje. W jego obrazach dynamiczne, zazębiające się wielokolorowe formy toczą walkę o kontrolę nad płaszczyzną obrazu. Złożona matryca różnokolorowych pociągnięć pędzla, odważnie improwizowana, eksploduje na zewnątrz, prowokując oko do uchwycenia ich w syntezie.
Obrazy Piędziejewskiego wydają się być w ruchu, a jednocześnie ich naenergetyzowana powierzchnia jest całkowicie spokojna. Artysta postanawia nie naśladować natury, ale namalować to, z czym go zostawia. Oddaje się on malarstwu, używając wewnętrznej siły intymnych emocji.
To, co pojawia się widzowi podczas korespondowania ze sztuką Sylwestra Piędziejewskiego to rezonans kolorystyczny, sposób, w jaki jego obrazy wciąż na nowo pojawiają się na siatkówce odbiorcy za każdym razem, gdy mrugnie. A poczucie intymności prezentowanych obrazów, wynika z wyboru najważniejszych dzieł artysty. Jego obrazy oferują mile widziane schronienie, w którym można na chwilę uciec od świata zewnętrznego.
Wystawa pozwoli nam na kontemplowanie nieuchwytnego źródła radości w sztuce artysty. Uwydatni się nieskrępowana, wolna od złudzeń, definicji, ograniczeń płótna, więzów ziemi sztuka. Wartość tego pokazu polega na tym, że być może po raz pierwszy od dawna ujrzymy tak wiosenną sztukę – czyste perpetuum mobile śladów pędzla. 
Sylwester Piędziejewski stosuje charakterystyczną dla siebie paletę i osobiste słownictwo od początku do końca. Artysta jest zafascynowany kolorem i ruchem, a ta fascynacja doprowadziła go do stworzenia autentycznego stylu, który jest jednocześnie abstrakcyjny i połączony z otaczającym go światem. Są to obrazy o równowadze, ciągłej witalności i tajemniczości. Poprzez nie artysta wyraża doznania, ślady płynące ze wspomnień i emocjonalnych relacji napotkanych po drodze.
Po raz kolejny budynek Płockiej Galerii posłuży sztuce, a sztuka dopasuje się do budynku: wizja obrazów, które obejmują ambicję, dyscyplinę, wolność, doświadczenie, mistrzowską technikę i nieuważny eksperyment. Wystawa obrazów Piędziejewskiego zachęca do spojrzenia na jego sztukę w inny sposób niż daje to malarstwo na ścianie i praca na rusztowaniu.
Pod koniec wystawy „Między ścianami” odbiorca wie, że spędził czas z artystą, który praktycznie nie wykazywał żadnych ograniczeń. Sztukę Sylwestra Piędziejewskiego najlepiej oglądać bez tłumów. Spokojniejsze otoczenie najbardziej sprzyja obcowaniu ze sztuką, obserwowaniu pojawiania się i znikania pewnych kolorów, doświadczaniu emocjonalnego wymiaru abstrakcji.

Dr Anna Kowalik – kuratorka wystawy

Co, gdzie, kiedy

Sylwester Piędziejewski - MIĘDZY ŚCIANAMI

Płocka Galeria Sztuki, Płock / ul. Sienkiewicza 36

wtorek-niedziela od 10:00 do 18:00
czwartek – wstęp bezpłatny

wernisaż: 16 czerwca / piątek / godz. 18.00

wystawę można oglądać do: 9 lipca 2023

Kurator: Anna Kowalik

Link Płockiej Galerii Sztuki dot wystawy

Link do wydarzenia na fb

www.plockagaleria.pl

O autorze

Sylwester Piędziejewski
Urodzony w Gostyninie. W 1994 roku obronił dyplom z wyróżnieniem rektorskim w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego oraz aneks do dyplomu w Pracowni Technologii i Technik Malarstwa Ściennego pod kierunkiem dr. Edwarda Tarkowskiego.
Trzy lata później wrócił na Uczelnię w roli asystenta w Pracowni Technologii i Technik Malarstwa Ściennego a w 2009 roku – adiunkta. Obecnie doktor habilitowany i wykładowca w tej pracowni. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, malarstwem ściennym, konserwacją i renowacją polichromii obiektów zabytkowych i współczesnych.
Jego prace można oglądać na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i na świecie, m.in. w Gdańsku, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Zakopanem, Nowym Sączu czy w Guadalupe w Meksyku, Monselice w Padwie, Bardejov w Słowacji i w Rzymie we Włoszech.
Autor kilkudziesięciu projektów i całościowych realizacji dekoracji malarstwa ściennego obiektów użyteczności publicznej w kraju i za granicą m.in. dla: szkoły w Facen di Pedavena czy na Piazza San Giorgio w Treglio we Włoszech.
Organizator krajowych i międzynarodowych spotkań, plenerów, prelekcji, wykładów dotyczących zagadnień technik ściennych, malarstwa sztalugowego i rysunku. Konsultant i współautor renowacji sztandarowych dla polskiej kultury i sztuki dzieł malarstwa ściennego m.in. polichromii w świątyniach w Brochowie i w Żyrardowie, w Bazylice Katedralnej pw. św. Zygmunta w Płocku czy malarstwa ściennego i monumentalnego fryzu Droga w technice sgraffita w kościele parafialnym p.w. Matki Boskiej Królowej Męczenników w Bydgoszczy. Uczestniczył w pracach konserwatorskich w Tell Amarna (Syria). Kurator wystaw rysunku i malarstwa. Organizuje krajowe i międzynarodowe plenery oraz warsztaty m.in. w Luszynie i Gostyninie oraz w Hildesheim w Niemczech. Autor elementów malarskich scenografii do przedstawienia operowego W.A. Mozarta Thamos King of Egypt dla Opera Circle Cleveland w Stanach Zjedoczonych.
Obrazy Sylwestra Piędziejewskiego wykonane na różnych podłożach ukazują, jak sam podkreśla w swojej pracy habilitacyjnej, jego zainteresowanie przestrzenią malarską, formą, kolorem i światłem. Od początku świadomego malowania fascynują go relacje barwne pomiędzy nakładaną farbą, strukturą śladu pędzla i szpachli malarskiej. Skupia się na określaniu znaku malarskiego, na zróżnicowaniu materii oraz przekazie treści poprzez formę, symbol i kształt. Wielokrotnie podchodzi do powierzchni obrazu, zagęszcza kolor i powłokę malarską. Obraz staje się zapisem procesu malowania jako ważnego powodu powstania dzieła.
Plamy czy kształty w jego obrazach przywołują symbole, które są dla niego ważne. Stara się je umieszczać w obrazach jako pewnego typu fundament wynikający z autorskich przemyśleń, z ostatnio przeczytanego wiersza czy zainspirowania się jakimś utworem muzycznym lub zjawiskiem atmosferycznym. Nawet jeśli nie jest to wystarczająco czytelne dla odbiorców, chce, aby obraz zawierał „źródło” – początek swego powstania.
Jak sam mówi: „Jestem malarzem drogi. Drogi wypełnionej ciągłymi wewnętrznymi poszukiwaniami, artystycznymi napięciami, drogi znaczonej tysiącami szkiców, setkami realizacji oraz krótszych i dłuższych podróży w przenośnym i dosłownym znaczeniu. Malowanie wpisuje się w moją codzienność, jak inne powtarzalne czynności, ale wśród nich ma wyjątkowe miejsce. Doskonali mnie i wzbogaca.”