Prowadzący:prof. Grzegorz Mroczkowski |
Jak przede wszystkim winien się zaopatrzyć ów, kto sztuce się tej poświęca. A więc wy, co ze szlachetnego upodobania miłośnikami pełnymi cnoty jesteście i przede wszystkim ku sztuce dążycie strójcie się wprzódy w szaty takowe, a mianowicie: miłość, pokorę, posłuszeństwo i wytrwałość.
Dennino Cennini, Ii libro del l’Arte, rozdział trzeci
Wykłady semestr I i II
- Wprowadzenie w problematykę warsztatu malarskiego
- Technika olejna
- Podobrazia malarskie
- Zaprawy stosowane w malarstwie sztalugowym
- Kleje, żywice, werniksy, rozcieńczalniki i spoiwa malarskie
- Pigmenty
Ćwiczenia semestr I i II
- Obijanie i przeklejanie podobrazi płóciennych
- Przygotowanie i przeklejanie podobrazi twardych- deska płyta stolarska
- Naklejanie merli na podłoża twarde
- Grunt klejowy chudy
- Grunt klejowy półtłusty
- Grunt klejowy półtłusty barwiony w masie
- Imprimitury na gruncie klejowym półtłustym
- Grunt jajowy
- Grunt kazeinowy
- Grunt stiukowy
- Grunt kredowy
- Złocenie na mikstion (ćwiczenie wykonywane po uprzednim zatwierdzeniu projektów)
Wykłady semestr III i IV
- Technika tempery żółtkowej na desce
- Technika tempery żółtkowej na płótnie
- Technika tempery kazeinowej
- Technika enkaustyki (pasty woskowej)
- Technika wosku zmydlonego
- Technika olejna z woskiem zmydlonym
- Technika olejno żywiczna na podmalówce temperowej
Ćwiczenia semestr III i IV
- Technika tempery żółtkowej z dodatkiem werniksu na gruncie stiukowym
- Technika tempery żółtkowej na płótnie, na gruncie jajowym
- Technika pasty woskowej na gruncie klejowym chudym
- Technika wosku zmydlonego na gruncie klejowym półtłustym
- Technika tempery kazeinowej na gruncie kazeinowym
- Technika olejna z dodatkiem wosku zmydlonego na gruncie klejowym półtłustym z imprimiturą
- Technika laserunków olejno żywicznych z podmalówką temperową na gruncie klejowym półtłustym
- (ćwiczenia wykonywane po uprzednim zatwierdzeniu projektów)
- Ponadto samodzielne sporządzanie podobrazi do realizacji ćwiczeń w macierzystej pracowni Malarstwa