Założenia programowe

Tradycje Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie sięgają czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego i Malarni na Zamku Królewskim, prowadzonej przez Marcella Bacciarellego. Współczesna Akademia łączy w sobie tradycję Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych założonej w 1904 r. oraz Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Malarstwa. Wydział Malarstwa realizuje program kształcenia u podstaw którego leży twórczość artystyczna. Celem działalności Wydziału Malarstwa jest uczestnictwo w kreowaniu współczesnej kultury, co zgodne jest z misją i strategią uczelni.

Wstęp

Program nauczania na kierunku malarstwo, jednolitych 5-letnich studiów magisterskich na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, zapewnia studentom profesjonalne przygotowanie do posługiwania się warsztatem malarza, oraz zdobycie wiedzy i doświadczenia niezbędnego do kreacji artystycznej.

Program

Cele kształcenia

  • Przedmioty kształcenia podstawowego i wspomagające warsztat artystyczny (specjalizacje dostępne na Wydziale Malarstwa oraz na pozostałych wydziałach warszawskiej ASP) nakierowane są na kształcenie kreatywności i realizacji koncepcji artystycznych.
  • Celem kształcenia jest również wyrobienie u studenta umiejętności dyskutowania, precyzyjnego formułowania sądów i wypowiedzi na temat zadań i problemów artystycznych, jak i zjawisk zachodzących w świecie nie tylko w dziedzinie plastyki.
  • Przedmioty kierunkowe mają za zadanie rozwijanie wiedzy i przyswajanie nowych rozwiązań kreacyjno-technicznych, które przygotowują przyszłego absolwenta do posługiwania się warsztatem malarza, wzbogaconym o nowe rozwiązania techniczne. Pozwolą one na swobodne wyrażanie jego koncepcji twórczych.
  • Realizowane programy nauczania przygotowują absolwentów Wydziału Malarstwa do profesjonalnego, twórczego podejmowania samodzielnej działalności artystycznej. Dają mu wiedzę i kompetencje do realizowania potrzeb społecznych; pozwalają mu inicjować i podejmować projekty artystyczne w obrębie szeroko pojętej kultury.

Treści kształcenia

  • Ukazanie możliwości tkwiących w warsztacie malarskim.
  • Wykształcenie nawyków interpretacji malarskiej w oprciu o postrzeganie otoczenia i wyobraźnię twórczą.
  • Analiza historycznych i współczesnych dokonań malarskich pod względem treści i formy malarskiej.
  • Znajdowanie środków wyrazu do realizowania idei artystycznych w procesie przechodzenia od analizy do syntezy.
  • Projektowanie i realizacja zagadnień w obszarze dyscyplin dodatkowych – tkanina klasyczna i eksperymentalna, technika i technologia malarstwa sztalugowego i ściennego, struktury wizualne, problemy sztuki w przestrzeni publicznej – wspomagających szeroko rozumiany warsztat malarski.

Formy Kształcenia

  • Ćwiczenia studyjne oparte na pracy z natury.
  • Zajęcia warsztatowe – ćwiczenia doskonalenia warsztatu malarskiego w oparciu o dawne i najnowsze techniki.
  • Ćwiczenia kreacyjne i kreatywne jako główna metoda rozwoju kreatywności (stworzenie przez studenta właściwego dla siebie rytmu i sposobu pracy artystycznej w ramach programu funkcjonowania wydziału.
  • Projekty indywidualne- pobudzanie inicjatywy twórczej studenta- obejmujące odważne i ryzykowne projekty artystyczne.
  • Projekty zbiorowe- wyjazdy tematyczne, wyjazdy plenerowe, projekcje filmowe, organizacja wystaw tematycznych na terenie i poza uczelnią.
  • Dyskusja i dialog dydaktyczny. Autoprezentacja prac i zadań własnych studenta. Konfrontacja poglądów i postaw studentów z dydaktykami, oraz ze znanymi postaciami ze świata kultury, spoza uczelni.
  • Seminarium magisterskie- dyskusja, omówienie i korekta tematu i realizacji dyplomu magistranta, oraz konfrontacja z warunkami ekspozycyjnymi.